Sticky kako poceti s F3K..
NiX@
Posted 13/5/2009 23:17 (#14254)
Subject: kako poceti s F3K..



Veteran

10025
Location: Ludbreg
Odlucio sam napisati jedan tutorial o f3k modelima (priprema,trimm, letenje, ..)
Na pocetku moram napomenuti da F3k model nije pocetnicki model i da za letenje
treba imati iskustva i znanja.

Za pocetak preporucam nabaviti neki solidan rabljeni f3k model, koji nije skup i
biti ce dobar za dobivanje feelinga o letenju i bacanju. Nemora biti neki vrhunski.
Sta se tice samog sastavljanja modela, o tome nemogu pisat jer se svaki model sastavlja
na specifican nacin (4 servoa u trupu, 2 servoa u trupu a 2 u krilima, flaperoni, posebno
flapsovi, posebno eleroni, ...)

!SETUP!

Za servoe na repnim površinama preporucam D47, FS31, X31 (svi su isti samo sa drugom etiketom),a za
flaperone nešto jače i kvalitetnije, D60, c-261 ili najbolja varijanta (ali i najskuplja)
digitalne Graupnerove DS-281 . Iako i ovi prvi navedeni su odlcini
i s njima nikad nisam imao problema kao ni sa DS-om. Na prijamniku se netreba stedjeti jer to je
bitna komponenta same komunikacije izmedu stanice i modela. Preporucam prijamnik SEXTA ili
nesto kvalitetiji Graupner R-16 SCAN koji je ujedno i synth. Vecina nas koristi 4 celije
NiMh baterija kapaciteta 330 mAh koje su se pokazale pouzdanima vec nekoliko godina.
Neki koriste i 5 celija zbog brzine i jacine servoa, po meni nepotrebno.
Sam raspored komponenata trebao bi biti tako da je najteza komponenta (baterija) bude
najbliza vrhu trupa zbog dobivanja tezista uz malu kolicinu dodatnog olova. Nakon baterija
trebao bi doci prijamnik, a nakon prijamnika servoi.

!REPOVI!

Repovi su prica za sebe i oko njih je razvijena cjela znanstvena fantastika.
Na vecini modela se koriste normalni vertikalac i horizontalac. Zbog korekcije rotacija
na izbacaju, vertikalni stabilizator se smirgla u asimetrican profil HT23. Taj profil
deblji je s unutarnje strane modela (na strani s koje se nalazi stift za bacanje) i kod
velikih brzina na izbacaju stvara se uzgon koji korigira rotaciju na startu. Navodno da
se s tim vertikalcem dobija i do 5 metara veca visina (na neki solidan prosjek od 50 metara
to je 10% sto nikako nije zanemarivo). Za vertikalac vrijedi pravilo - sto efikasniji to bolji
bolji vertikalac ispravlja "ribicu" na startu.
Horizontalac je potpuno simetricnog profila, HT22 i predlazem da on bude pendel sto znaci
da je cijeli pokretan (osim ako na trupu nije napravljen tvornicki dosjed, pylon).
To predlazem zbog odlaganja problema sa razlikom kuteva s kojim sam imao dosta problema
do kad nisam presao na pendel repove.

!TEZISTE!

Teziste modela je jedan od najvaznijih parametara. Bitno je da to bude sto preciznije
namjesteno (ovisno o pilotu). Teziste previse otraga znaci da je model labilniji, divljiji
i podlezan raznim vanjskim utjecajima (vjetar, termika, turbolencija). Prednost tezista
vise otraga je da bolje "pokazuje" termiku, kako one slabe, tako i one jace.
Nedostatak je taj da je model vise zivcan. Preporucam da si za pocetak teziste stavite
na preporucenu udaljenost od napadne, ovisi od modela do modela.
Dodatno olovo u nos se stavlja gotovo na svakom modelu zbog omjera poluge iza tezista i
ispred tezista. Poluga za rep je negdje oko 3.5:1 sto znaci da ako dodoamo 1 gram na repu
moramo dodati 3,5 grama u nos modela da bi ostali na istom. Znaci da repovi moraju biti
sto laksi, a usto i dovljno cvrsti. Nasi repovi koji su radeni rucno imaju zajedno 15 g
(horizontalac i vertikalac).
U nekim uvjetima se dodaje i balast, npr. kada puse vjetar. Tezine danasnjih modela krecu
se oko 250-300 grama. Sa tom tezinom model nije bas prodoran i dolazi do problema vracanja
u polje. U tim se uvjetima stavlja balast, dodatna tezina koja se stavlja tocno u teziste
modela. Otprilike oko 10% od ukupne tezine modela. Tako model dobi na tezini, a i na
prodornosti.

!KAKO PROVJERITI I PODESITI TEZISTE!

Definicije pravilnog tezista nema. To varira od mdoela do modela, od pilota do pilota.
Ja letim sa tezistem jako otraga, i tako meni pase i odgovara, nekima to nikako ne
odgovara pa imaju teziste vise prema napred. Za pocetak preporucam teziste staviti na
preporucenu udaljenost pa letiti. Ako vam je teziste previse naprijed, na startu
ce vam puno trebati spustiti horizontalac prema dole da bi on isao po nekoj pravilnoj
putanji. Ako je teziste previse otraga model ce te morati navlaciti na startu. Idealno
teziste bi bilo tako da gotovo nema nikakve razlike pomaka horizontalca u odnosu na normal
fazu leta. Drugi test bi bio da kada je na model na nekoj pristojnoj visini od 40 metara
u normal fazi leta ga zapikirat prema dole i gledati kako se "vadi". Model bi se
trebao polagano vracat prema gore bez ikakvog vaseg utjecaja na palicama. Ako se ne
vraca, teziste je previse otraga. Ako se vraca prebrzo teziste je previse napred.
To se zove "dive test".

!FAZE LETA!

Isto jako bitna stavka. Ja na svojim svim modelima imam isprogramirane 3 faze leta koje
mjenjam 3-polozajnim salterom;

1. faza je START. Koristi se za start modela iz ruke, a i vracanje u polje jer
je to ujedno i SPEED faza. Donjaka krila bi trebala biti ravna sto je vise moguce, znaci
flaperoni bi trebali biti malo dignuti prema gore. To provjerite tako da stavite neku ravnu
plohu na doljnjaku krila i postavite je tako da bude ravna sto je vise moguce. Horizontalac
bi za pocetak morao biti u 0 poziciji, znaci ravan. Kasnije se on podesava tako da se stavlja
malo prema dole za start. Ako to nebi napravili mdoel bi nam svaki start isao u luping zbog
velikih brzina.


2. faza je NORMAL. Korsiti se za pretrazivanje terena u potrazi za termikom. Flaperoni
bi morali biti 2 mm prema dole u odnosu na START poziciju. Horizontalac bi morao biti tako
podesen da kad sve pustis model bi trebalo letit ravno.

3. faza je THERMIK. Koristi se za letenje u termici kad je vec jednom nadena. Flaperoni bi
morali biti spusteni 2-5 mm u odnosu na NORMAL poziciju. Horizontalac tako podesen da kad
sve pustis model mora letit ravno ili eventualno malo prema gore.

!TRIMM!

Za pocetak repne povrsine sve stavite u ravne pozicije, elerone isto tako. Flapsove za trimm stavite u NORMAL
poziciju. Pokreti elerona stavite tako da ovaj eleron koji ide prema gore ide negdje oko 15-20 mm, a
diferencijal elerona stavite oko 50-70% za pocetak, tako da ovaj drugi eleron ide oko 7-10 mm prema dole.
Diferencijal elerona je takoder bitna stvar za letenje mdoela. Svaki model zahtjeva drugacije postavke zbog
drugacijih profila, geometrije samog krila i povrsine elerona. Ako vam je diff. premali model ce u zaokretima
padati u stoling, sto nije dobro inace, a pogotovo u termici.
Kocnice preporucam da stavite tako da oba flaperona idu prema dole, skoro pa najvise koliko servoi mogu ici.

!PROBNI LET!

Nakon sto ste podesili sav trimm slijedi koncano i zadnji trenutak postavke modela. Za prvi let preporucam da
pricekate dobro vrijeme za probu. A to bi bilo; gotovo bez vjetra i bez velikih vanjskih utjecaja. Odlicno bi
bilo predvecer, ili rano ujutro kad je sve mirno i gotovo bez termike. Za pocetak stavite mdoel u NORMAL
poziciju, provjerite sve komande da slucajno nisu u reversu i dali sve pokretne povrsine se uvijek vracaju u
isti polozaj. Ako je sve u redu, bacite model lagano iz ruke kao stari HLG (bacanje koplja). Bilo bi pozeljno
da pokraj sebe imate pomagaca da vam on baci model da vi stignete reagirati za nekakve neocekivane situacije.
Kada ste sve natrimali da model leti ravno vrijeme je da ga prvi puta bacite stilom kako bi se i trebao F3K
bacat. Ostanite i dalje u NORMAL poziciji za pocetak. Ocekivajte to da ce mdoel ici jako prema gore, gotovo u
luping, ako ste sve dobro podesili. Kada ste sve natrimali i provjerili, prebacite u START poziciju i igrajte
se sa kutem pod kojim bi mdoel morao ici kod izbacaja tako da ga trimate prema dole na horizontalcu. Model bi
trebao ici u laganu parabolu, a kut na pocetku bi trebao biti oko 60-75°. Nakon sto ste se upoznali sa modelom
napravite dive test i ispitajte si teziste. Slozite si model onako kako vama pase.


I to bi ukratko bilo to, za sva daljnja pitanja stojim na raspolaganju.

Pozdrav, Nikola Francic









(start.jpg)



(start1.jpg)



(normal.jpg)



(thermik.jpg)



(gore.jpg)



(dole.jpg)



(kocnice.jpg)



Attachments
----------------
Attachments start.jpg (140KB - 29 downloads)
Attachments start1.jpg (120KB - 16 downloads)
Attachments normal.jpg (128KB - 19 downloads)
Attachments thermik.jpg (133KB - 24 downloads)
Attachments gore.jpg (160KB - 19 downloads)
Attachments dole.jpg (146KB - 21 downloads)
Attachments kocnice.jpg (165KB - 21 downloads)
Top of the page Bottom of the page
Site Sponsormy ad code here...
Omi
Posted 13/5/2009 23:46 (#14255 - in reply to #14254)
Subject: Re: kako poceti s F3K..



Elite Veteran

5001001001002525
Location: Karlovac
Umem da kažem samo jednu reč - STICKY
-----
__________________
Veseli i zdravi bili
Top of the page Bottom of the page
belovic
Posted 14/5/2009 07:14 (#14259 - in reply to #14254)
Subject: Re: kako poceti s F3K..



Extreme Veteran

50025
Location: Međimurje
Odlican clanak, bravo, bravo!
-----
Što je to EPOXY smola?

EPOXY smola je materija koja s vremenom zamjeni svu balzu na modelu.
Top of the page Bottom of the page
Džonline
Posted 16/5/2009 00:45 (#14289 - in reply to #14254)
Subject: Re: kako poceti s F3K..



Veteran

100252525
Location: Fort Huachuca
Evo malo kasnim sa pohvalom. Uvijek rado čitam i slušam modelarska iskustva.

Iako već nešto malo i znam o ovoj kategoriji kako nisam u njoj baš što bi se reklo po naški update rado sam pročitao ovaj članak. Zanimljivo je ponovo ćuti od neoga kao što si Ti i o početničkim modelima (kako započeti) ali bih volio pročitati i o sada konkuretnim modelima, baterijama, prijemnicima, servoima, rc predajnicima. Iskustvima s letenja...


Ajde Nix@ daj dalje !!!!! Ide Ti odlično!



Edited by Džonline 16/5/2009 00:48
Top of the page Bottom of the page
Dražen
Posted 17/5/2009 13:41 (#14312 - in reply to #14289)
Subject: Re: kako poceti s F3K..



Expert

10001001001002525
Location: Jarun / ZG

bravo nixa, svaka ti čast na ovom tekstu; sama kategorija F3K je vrlo kompleksna, ali sa ovakvim uputama si ju približio i onima sa manje iskustva!



-----
.
fala q_cu i Zaprešić ima Svjetskog Prvaka...
.
Top of the page Bottom of the page
NiX@
Posted 6/10/2009 13:38 (#16414 - in reply to #14254)
Subject: RE: kako poceti s F3K..



Veteran

10025
Location: Ludbreg

Sezona je gotova sta se contesta tice i nakon 6 godina konacno imamo novog pobjednika cotesta. To je Austrijanac, Raoul Gorka, "pocetnik" u f3k kategoriji. Moram naglasit da mu je ovo tek bila 2. sezona da leti f3k i vec je osvojio contest. Jedino sta mogu rec je da skidam kapu i da se svi oni koji se vec nekolicniu godina natjecu u f3k pokre s usima, a medu te spadam i ja sam. Raoul ne samo da je skinuo Mittelbacha s vrha demonstrirao nam je i jedan novi model, za koji tvrdim da su svi oni koji se bave f3k izgooglali ime "Steigeisen f3k", pa cu zato i ovu recenziju top modela pocet sa Steigeisenom. Rezultate ovogodisnjeg contesta mozete naci na: http://www.contest-modellsport.de/2009/fr_f3k_detailergebnis.html


Steigeisen


Steigeisen je jedan za mene revolucionaran model. Sam njegov dizajn krila je novi, nikad prije viden, osim njegovog prototypa koji je bio aktivan 2004, Kolihbri koji se nije tako proslavio kao ovaj model, ali konstruktori nisu odustali od probitnog dizajna. Cjeli model, izgled, kontsrukciju i sistem izrade mozete vidjet u ovoj Raoulovoj galeriji; http://picasaweb.google.com/Gimpeljaeger/SteigeisenImBau#
Model se cini kao univerzalan model. Pobjedio je u Mollramu gdje je bilo jako vjetrovito, a pobjedio je i kod nas u Ludbregu gdje je bilo bas suprotno, izrazitno mirno. Nevjerovatno je koliko taj model moze preletit uz minimalni gubitak visine, sto je u danasnjem F3k jako bitno. Model je uzasno prodoran, ide u vjetar, odlican u termici. Ali model je odlican i kada je mirno vrijeme, sa minimalom termikom i bez vjetra. Imao sam prilike nekoliko puta letit u grupi sa Raoulom gdje je bilo bas takvo vrijeme i covjek dobi osjecaj da taj model ne pada. Model je odlican i u izbacaju. Uvijek medu visim ili cak najvisi. (govorim za model u rukama Raoula) Fascinatan je u zavojima gdje skoro nista ne naginje krila i gotovo uvijek leti sa cjelom svojom povrsinom. Model po defaultu leti sa velkom brzinom zbog svog specificnog dizajna i tankog profila, ali i to se da rijesit sa puno flapsa. Siguran sam da je u svemu tom bitan faktor i pilot koji ga leti, ali dobar pilot nije nista bez dobrog modela a i obrnuto. Steigeisen su razvijali i izradivaju LOGO-team iz Stegena koji se nalazi na sjeveru njemacke. Ovo je njihov sluzben site: http://www.logo-team.biz/
Model nazalost nisam imao prilike letit tako da ovo pisem iz perspektive gledaoca i natjecatelja.
Model se moze dobit u vise verzija sto se tice tehnike izrade, ali osnovna verzija kosta 429€. Model je tezak oko 260-280 grama. Evo i jednog videa Gorke i Steigeisena u akciji

http://www.youtube.com/watch?v=FitnIG_2Kws



OCIJENA 5


SALPeter

Mislim da je za ovaj mdoel suvisno bilo sta govorit. Model je kad je usao na scenu 2007 na German Openu dao do znanja tko je i sta je. Najstariji model od njih 4 koliko ih je tada letitlo na German Openu poletio je 2 dana prije tekme. A na kraju svi zavrsili u fly-off-u, braca Herrigi i Henrik Vogler. Model je i dan danas spica f3k kulture u svijetu, pa tako ga se leti od Amerike do Australije.

Izgledom podsjeca na svojeg starijeg brata Aspirina koji polako ali sigurno odlazi sa f3k scene. Svoje je napravio. SALPeter kao prvo ide jako visoko. Ja sam ga bacio 54 metra na prvom test flightu, sada sam uvjeren da ide i vise. Taj model sam letio i letit cu ga jos tako da sad ne govorim iz perspektive gledatelja. Model je uzasno krut, i u compentiton verziji dolazi sa dieser krilom i jednodjelnim trupom moze sa ili bez rds-a. Letne karakteristike su mu odlicne i model odlicno planira, prodoran je (ali ne kao Steigeisen), odlicno se ide u vjetar, a kad mu se jos ubaci 30 grama balasta, model doslovno postaje raketa. Proizvodac modela je firma TUD modelltechnik smjestena u Dresdenu u Njemackoj. Ovo je i njihov official site: http://www.tud-modelltechnik.de Model je prepoznatljiv po svojem velkom V lomu, sto ja preferiram kod modela. U termici se ga doslovno moze vrtit oko uske, ali moze ga se letit sa minimalnim nagibom krila, sto je potrebno u "vecernom" letenju. Model je jako spor, ali ima minimalno propadanje tako da se moze daleko pustit, pogotovo niz vjetar kada ne gubi gotovo nista na visini. Moj Salpeter je tezak 260 grama, a moze ga se dobit oko 250 bez problema. Ja letim sa rds varijantom koje se nije bas pokazalo sretnim rjesenjem. U klubu imamo 2 SAL Petra sa rds-om i na oba je otisla getriba na servu za elerone. Jednom nakon sudara sa Xpirianceom u zraku, a drugom kod suta. Posto je servo skriven unutar krila, jedino rjesenje za promjenu getribe je otvaranje napadne i malo kirurske tehnike promjene zubcanika. Ima jedna zanimljiva stvar za SAL Peter. Koliko god on bio dobar, nije osvojio jos ni jedan CONTEST f3k naslov, kao ni svoj burazer Aspirin. Ove godine je bilo blizu, a bio je pod kontrolom Rolanda Bordera, koji je na kraju zavrsio 2.

 

OCIJENA 5

 

Fireworks 4.2

Za mene definitivno podcjenjen model. Letio sam ga 2 godine i mogu reci samo da je to najbolji model za mirno i termicko vrijeme bez vijetra. Fireworks ide visoko, moj stari ga je bacio na 57 metara sa malo vjetra. I taj model ima dosta veliki V lom tako da oprasta greske u krugovima. U termici penje najbolje od svih, ali ako samo malo zapuse, upitan je povratak kuci. To je jedina greska koju ima, a vecina sadasnjih tekmi leti se po jakom, pa do extremnom vjetru. U Fireworks nikad nisam stavljao balast tako da neznam kako se ponasa sa dodatnom tezinom. Model se moze dobit i ispod 250 grama sto je fascinanto, ali je upitan flutter na startu. Ja sam dosta vremena imao problema sa flutterom, ali sam to rijesio tako da na zadnjem FW ga nisam imao. Ali je taj bio krpan po pola i zavrsio je u dvije polovice na tekmi u Zapresicu. Fireworks radi PCM, firma iz Austrije. Ovo je njihov sluzbeni site: http://www.pcm.at/index.htm di mozete i vise procitat o modelu. Model u competiton verziji dolazi sa disser rovingima. Servo za elerone dolaze u trup i nakon toga slijedi mucenje sa kopcanjem stanjgica za elerone na mrdalice. U manualu je objasnjeno da se izbusi rupa ispod trupa i da se kaci odispod, ali mi smo to odmah odbacili tako da imamo problema. Najbolji pokazatelj koliko je Fireworks dobar je zadnja tekma u Zapresicu di je Danca s njim pobjedio i Steigeisena i Siriusa i SALPetra i SALonita. Ali tu je i majstorska ruka..

OCIJENA 4.5

 

SALonit

Evo jednog modela iz regije.. Konacno su Slovenci uspjeli napravit jedan solidan, konkurentan model. Model je predivan na prvi pogled, full carbon krilo, elegantan trup i repovi iz kalupa. Krilo na prvi pogled izgleda kruto zbog karbonskog planka, ali nazalost nije bas tako. Krilo je napravljeno tako da je na CNC izfrezan stiroporni pozitiv, i onda u kalupu presvucen karbonom. Prave remenjace nema, a zamjenjuje je karbonski roving s gornje i doljnje strane izmedu pozitivne jezgre i karbonskog planka. U klubu imao jedan "SLOnit" i na njemu smo imali problema sa flutterom, sto je na kraju dovelo do puknuce karbonskog planka. Nakon toga proizvodaci su stavili UD do 1/3 krila tako da je sada krilo malo kruce, a vise nema ni fluttera. Jos jedan problem je piganje elerona, vjerovatno zbog sunca, tako da je sada eleron na jednoj strani krila u 0, a na drugoj 1-2 mm iznad. Ali sve u svemu dobar model. Servoi za elerone nalaze se u krilu sto se meni osobno vise svida nego servoi u trupu.. Ajmo malo o letnim karakteristikama. Model ide visoko, lagan je, oko 260 grama, ali ga je tesko za letit. Teziste mora biti jako iza, pa onda model postaje divljiji. U termici je dobar, odlicno pokazuje termiku. Evo sto o SALonitu pricaju Ameri http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1095567, uglavnom se slazem s njima. Model se vraca u vjetar solidno, zbog malog kuta.

 

OCIJENA 4

 

Postoji jos hrpa modela koji se lete po tekmama, nizozemski Twister, svedski Sirius, ceski Osirius, austrijski Turbo... I ti modeli ponekad iznenade, pogotovo Sirius koji je vec redovito u finalu German Opena, a cak ga je i osvojio prosle godine, ali ovi 4 su spica f3k u svijetu.

 

 

ELEKTRONIKA

Servoi su posebna prica u F3K, samo nekolicina mogu izdrzati opterecenja na startu, ali da su jos lagani, brzi i mali. Definitivno najrasireniji servo je D47 ili X31 ili FS31 i jos milijon drugih naziva za isti. Taj servo je provjeren i letimo ga vec nekoliko godina. Moze izdrzat sile na startu i na repovima i na eleronima. Definitivno best-buy za f3k. Postoje jos i Graupnerovi digitalci DS 281 koji se stavljaju iskljucivo za elerone.

Baterije.. E tu se sad polako dogada revolucija, ali jos uvijek 4 x NiMh 330 mAh ili cak 5 celija. Te baterije koristimo vec dugo vremena, a ja ih i sad imam na svojim modelima. Repovi se rade laksi nego sto su prije bili, a laksi repovi znaci mala tezina u nosu tako da se furaju 2 celije Li-Poly, a ima extrema kao moj tata da ima jednu celiju Li-Poly u Fireworksu. Radi bez problema na 2 x D47 i 2 x DS 281.

Prijemnici; 35/40 mhz Graupner R16 SCAN bez kucista ili jos uvijek staromodna SEXTA, takoder bez kucista.

 

Pozdrav, Nikola Francic

 

 

 

 

Top of the page Bottom of the page
Denis
Posted 6/10/2009 21:34 (#16418 - in reply to #14254)
Subject: RE: kako poceti s F3K..



Regular

252525
Location: Varaždin
bravo Nixa, vrlo zanimljivo štivo za pročitati

samo moram spomenuti a si zaboravil jedan novi model na tržištu....
koji po dosadašnjim testiranjima, ima potencijala drugu sezonu rasturiti contest
Top of the page Bottom of the page
NiX@
Posted 7/10/2009 13:34 (#16422 - in reply to #16418)
Subject: Re: kako poceti s F3K..



Veteran

10025
Location: Ludbreg
Da razmisljao sam o tome, ali sam dosao do zakljucka da bi to bilo dobro saznat iz prve ruke.. Pa evo Denis, napisi nesto lijepo o svojem modelcicu.. :D
Top of the page Bottom of the page