Search | Statistics | User Listing Forums | Calendars | Albums | RSS
Aeromodelarski forum
Aeromodelarski forum ->  Natjecanja -> F1A,B,C,H -> View Thread

You are logged in as a guest. ( logon | register )

nešto se radi
Moderators: Leki

Jump to page : 1
Now viewing page 1 [15 messages per page]
View previous thread :: View next thread
   Natjecanja -> F1A,B,C,HMessage format
 
nenad
Posted 8/1/2013 22:03 (#26627)
Subject: nešto se radi



Extreme Veteran

500
Location: Varaždin

Pozdrav svima!

Nakon nekog vremena graditeljske neaktivnosti malo su se posložile obiteljske stvari pa sam se prihvatio malo posla. Ovo je neko vrijeme bila moja skrivena želja i radoznalost kako savladati izradu kalupa i u konačnici izvuč nešto korisno iz tog. Dobio sam na poklon nos za F1H model (neznam čija je proivodnja) i stvar je krenula. Još jednom, hvala Istrijanu za poklonjeno.

Malo istražujuči i googlajući, razgovarajuči sa iskusnijim od mene krenula je priprema za prvu polovicu kalupa. Podnožje je iskrojeno, nos pripasan, Formula five je odradila svoje i krenulo je sa formenhartzom. Prvi sloj formenhartza je zamiješan i naliven u pripremu, razvučen kistom da sve ljepo pokrije i bude približno debeo 1mm. Kad je počelo želiranje stavljen je sloj 80g stakla i naliven drugi sloj formenhartza i još jedan sloj stakla. Nakon želiranja formenhartza ponovljen je postupak sa dva sloja epoksija (40 minutnim) i staklom. S obzirom da sam htio da kalupi budu deblji i čvršči napravio sam ispunu sa poliesterom i staklom. Ovdje kod nas sam našao čovjeka koji radi tuš kabine i kade na istu foru sa poliesterom nije mi bilo tešto to pribaviti. No da spomenem, negdje na polovice debljine kalupa stavio sam dva sloja epoksija sa dva sloja 160 gramskog stakla. Kalup sam završio sa slojem 160 gramskog stakla i dva sloja 80 gramskog stakla. Dobio sam dovoljno krutu polovicu kalupa.

Za drugu polovicu kalupa primjenio sam potpuno isti postupak. No, iz prve polovice još nisam vadio nos, Formula five je opet radila i površina je ispolirana. Stavio sam samo drvenu konstrukciju kao nastavak na polovicu kalupa i to je bilo to, a je to!      

 





(1. priprema za formenhartz.jpg)



(2. prvi sloj formenhartza.jpg)



(3. formenhartz svuda.jpg)



(4. sloj stakla.jpg)



(5. punjenje sa poliesterom i staklom.jpg)



(6. jo�� je vruce.jpg)



(7. detalj.jpg)



(8. slijedi malo vanjske obrade i ciscenje.jpg)



Attachments
----------------
Attachments 1. priprema za formenhartz.jpg (57KB - 348 downloads)
Attachments 2. prvi sloj formenhartza.jpg (91KB - 322 downloads)
Attachments 3. formenhartz svuda.jpg (95KB - 316 downloads)
Attachments 4. sloj stakla.jpg (110KB - 313 downloads)
Attachments 5. punjenje sa poliesterom i staklom.jpg (68KB - 330 downloads)
Attachments 6. jo�� je vruce.jpg (86KB - 324 downloads)
Attachments 7. detalj.jpg (70KB - 308 downloads)
Attachments 8. slijedi malo vanjske obrade i ciscenje.jpg (73KB - 334 downloads)

-----
nenad
Top of the page Bottom of the page
Site Sponsormy ad code here...
Vilim
Posted 8/1/2013 23:29 (#26628 - in reply to #26627)
Subject: Re: nešto se radi


Veteran

1002525
Location: Karlovac
Svaka čast! Kao da je deseti a ne prvi. Očito si se dobro pripremio za posao. Sjedi! Pet!
Top of the page Bottom of the page
nenad
Posted 10/1/2013 21:31 (#26633 - in reply to #26627)
Subject: RE: nešto se radi



Extreme Veteran

500
Location: Varaždin

Hvala Vilim! Evo sjeo sam, ali da i dalje opišem svoja iskustva.

 Slijedi čiščenje i poliranje kalupova. Najprije sam dobro oprao u toploj vodi sa malo sapuna, zatim je slijedilo poliranje. Prvo sam upotrijebio "Wachstrennmittel" od firme R&G. Pale su tri ruke mazanja i poliranja. Skoro da i nisam mogao gledati u kalupe koliko se sjajilo. Nakon toga je išlo još pet ruku Formule five, ne samo zbog poliranja nego i kao odvajač. Bio sam zadovoljan dobivenim.

 Kako još nisam radio sa karbonom, malo me bilo strah pa sam odlučio najprije odradit probni primjerak u staklu. U konačnici su ispala dva probna komada. Prvi komad je odrađen sa slojem 50 g stakla a nakon toga 80 g staklo. Između ta dva sloja došao je karbonski roving 1610 tex-a, gdje inače trebaju doći pojačana. Htio sam isprobati i kako će to ispasti ako se koristi u unutrašnjosti balon kao pomoć za spajanje i ljepljenje dvije polovice kalupa. Malo sam se koristio koncem. Kako sam bio nestrpljiv sa spajanjem nisam pričekao da epoksi odradi svoje i počne želirati. Kad sam počeo puhat balon vidio sam da se još uvijek mokri sloj stakla počeo naboravati i vuč zajedno sa balonom. Odustao sam od toga i maknuo balon. Prstima sam, koliko god mogao stisnuo preklope stakla da se priljepe. . OK nešto novo sam naučio. Nakon dana sušenja u kalupu bez problema sam izvadio stakleni nos iz kalupa. U konačnici je to ipak ispalo kolko tolko zadovoljavajuče bez obzira na pokušaj sa balonom. Ipak je to bio probni uzorak.

    Trebalo je malo očistit kalupe od filma epoksija i ponovno upotrijebit odvajač. Formula je opet odradila svoje u dvije ruke. Već sam prije radio neke trupove u kalupima i ojačavao sa karbonskim rovinzima, no to mi se vizuelno nije baš previše sviđalo. Odlučio sam malo vremena potrošit i informirat se o pigmentima za epoksi. Pregledao R&G-ovu internetsku stranicu, ima toga za kupit.. razgovarao i sa Denisom i on me uputio. Hvala Denis! Otišao sam u mješaonu auto-lakova i kupio bijeli pigment. Za novi probni uzorak sam umješao epoksi i dodao pigment, premazao jednu polovicu kalupa sa dobivenom mješavinom i stavio 25 g staklo. Ovaj puta za karbonska ojačanja upotrijebio sam nešto deblji karbonski UD ( upotrebljava se u auto industriji ). Ovaj je ipak puno kruči od rovinga i teže se oblikuje, bez obzira što sam prije natopio sa epoksijem. Dalje je slijedio sloj 50 g stakla i 80 g stakla. Ovaj puta nisam eksperimentirao sa balonom. Pričekao sam da epoksi odradi svoje, na preklope nanio friško zamučeni epoksi i spojio kalupe. Nakon učvrščenja sa šrafima trebalo je još malo popraviti preklope. Imam jednu genijalnu stvar, na kraju alu cijev fi4 stavio sam auto tinjalicu i izvukao žice s druge strane cijevi van. Spojio na 12V i mogao bez problema pregledati unutrašnjost kalupa, preklope i eventualno popraviti ako nešto treba. Jednodnevno sušenje i onda razdvajanje kalupa. Prošlo je bez problema i relativno zadovoljan sam. Što se tiče bojenja trupa, u konačnici i nije loše. Epoksi je u startu malo rijeđi, dobro se nanosi na površinu, ne produžuje vrijeme stvrdnjavanja epoksija i dobro popunjava i ispunjuje. Ovaj puta primjenio sam ideju da prvi sloj stakla mažem epoksijem na vrečici za smeče. Stvar hoda i dopalo mi se, ali treba paziti kad se namazano staklo stavlja u kalup. Dogodi se da epoksija onda ima i gdje ne treba. Dobro, i ovaj puta sam nešto naučio.

Sad može i karbon, ali o tome nešto kasnije. Ipak je karbon malo drukčiji od staka.                       

 





(9. prvi stakleni.jpg)



(10. 50gramsko staklo.jpg)



(11. pokusaj sa balonom.jpg)



(12. evo, probni uzorak.jpg)



(13. sa druge strane.jpg)



(14. drugi probni.jpg)



(16. probno sa bijelim pigmentom.jpg)



(17. sareni.jpg)



(18. crno bijeli svijet.jpg)



Attachments
----------------
Attachments 9. prvi stakleni.jpg (87KB - 296 downloads)
Attachments 10. 50gramsko staklo.jpg (93KB - 322 downloads)
Attachments 11. pokusaj sa balonom.jpg (89KB - 326 downloads)
Attachments 12. evo, probni uzorak.jpg (54KB - 331 downloads)
Attachments 13. sa druge strane.jpg (53KB - 315 downloads)
Attachments 14. drugi probni.jpg (89KB - 329 downloads)
Attachments 16. probno sa bijelim pigmentom.jpg (59KB - 342 downloads)
Attachments 17. sareni.jpg (65KB - 311 downloads)
Attachments 18. crno bijeli svijet.jpg (55KB - 341 downloads)

-----
nenad
Top of the page Bottom of the page
nenad
Posted 13/1/2013 17:27 (#26642 - in reply to #26627)
Subject: RE: nešto se radi



Extreme Veteran

500
Location: Varaždin

Nastavak slijedi.

 S obzirom da sam bio zadovoljan sa staklom krenuo je karbonski dio priče. Postupak isti kao sa staklom, odvajivać - Formula five, mazanje epoksija na kalup i na prethodno iskrojen karbon. Koristio sam 93 g karbon od R&G i njihov četrdesetminutni epoksi. Stavljen je iskrojeni i namazani karbon u kalup. Kad je počeo želirati, nova smola i ojačanja od rovinga gdje je to potrebno. No tu su već počeli problemi. Na dijelovima kalupa gdje su oštriji rubovi zbog krutosti samog karbona nije došlo do željenog prijanjanja uz kalup, ok pokušao sam to nadoknaditi sa večom količinom epoksija. Opet je trebalo pričekati da epoksi počne želirati. Drugi sloj karbona mazao sam epoksijem na PVC vrećici na stolu. To se opet pokazalo kao greška, naime namazano je i ono što netreba, tj. dio karbona koji se preklapa i lijepi na drugu polovicu kalupa kod spajanja. Kad je počeo epoksi želirati zamješena je nova količina epoksija namazan je rub kalupa i dio karbona ostavljenog za preklop. Ne sumnjajući ništa spojio sam polovice kalupa, preklop dobro pritisnuo uz kalup i ostavio sušiti. Rezultati vidljivi na donjim fotkama.   





(19. krojenje karbona.jpg)



(23. u kalupu.jpg)



(21. mala pomo�� konca prije spajanja.jpg)



(22. su��enje.jpg)



(24. nos.jpg)



(25. gre��ka br 1.jpg)



(26. gre��ka br 2.jpg)



Attachments
----------------
Attachments 19. krojenje karbona.jpg (100KB - 359 downloads)
Attachments 23. u kalupu.jpg (79KB - 330 downloads)
Attachments 21. mala pomo�� konca prije spajanja.jpg (86KB - 321 downloads)
Attachments 22. su��enje.jpg (60KB - 317 downloads)
Attachments 24. nos.jpg (84KB - 336 downloads)
Attachments 25. gre��ka br 1.jpg (76KB - 339 downloads)
Attachments 26. gre��ka br 2.jpg (75KB - 312 downloads)

-----
nenad
Top of the page Bottom of the page
nenad
Posted 13/1/2013 19:54 (#26645 - in reply to #26627)
Subject: RE: nešto se radi



Extreme Veteran

500
Location: Varaždin

Malo se lopatao snijeg vani, pa je žena zasjela za komp...ali da nastavim.

 Kako prvi karbonski nos za F1H i nije baš uspio, sjeo sam na mob, telefon pa se malo raspitao kod iskusnijih. Hvala Buki, Leki i Denis.

Pa eto da opišem još jednu izradu. Ovaj puta sam upotrijebio kombinaciju staklo i karbon. Za prvi sloj kompozita sam upotrijebio 50 g staklo, nakon mazanja kalupa sa epoksijem. Staklo sam i dodatno nasaftao epoksijem. Kad je to bilo složeno upotrijebio sam karbonske rovinge za ojačanja, na kraju nosa gdje je pregib za cijev, okolo vratiju, na vrhu nosa, na dijelu gdje će doči bajonet za krila i skroz u produžetku gdje me prije zaj... karbon zbog oštrine prijelaza. I tu nisam baš štedio ni roving ni epoksi. Malo čekanja da počne epoksi želiranje, ovo čekanje oduzima najviše vremena. Odrezan je višak stakla. Usmoljen je prvi sloj karbona, stavljen u kalup, jako lijepo se priljepio, nema nabora, nema razvlačenja... odmah je stavljen i dodatni sloj karbona na mjestu gdje treba doči timer, kuka wingvingler, biper. Opet čekanje želiranja, zatim rezanje viška karbona. Drugi sloj karbona je potom najprije stavljen na kalup, poravnat i tek onda mazanje sa epoksijem. To je dosta bitno iz razloga da se ne namaže karbon koji će biti preklop. Ako se taj dio namaže i kad počne želirat neda se baš najbolje ljepit a da zadrži oblik kalupa. Zato mi se nije baš najbolje zaljepio u prvom karbonskom pokušaju. Opet čekanje želiranja... Kad je epoksi odradio do te mjere da se može spajati polovice namazan je preklop, namazan je i rub druge polovice kalupa. Opet sam si pomogao sa koncem, složio polovice jednu na drugu, privremeno stavio šrafe, izvadio konac maknuo nožiće i dokraja stegnuo matice. Trebalo je malo pomoči karbonu da se dvije polovice spoje. I onda 24 satno sušenje.

Ujutro sam se borio sam sa sobom, bio sam jako radoznao, da li je dobro, kako su ispali preklopi, da se nije sve skupa zalijepilo za kalup... no bojazni nisu bile opravdane, ispalo je jako dobro. Bio sam kao malo dijete kada dobije malo čokolade ili bombona. Kalupi su se lako odvojili, nos je dobro zalijepljen, bez puno muke izvađen iz kalupa...joj dečki da me mama vidi!

Malo me ubija čekanje da epoksi počne želirat. Koristim 40 minutni R&G epoksi, za ovaj posao bi bio kao idealan 20 minutni, ili pečenjara pa da se grije i ubrza proces želiranja. Tu bih molio pomoć iskusnijih, da li koristit bržu smolu ili pečenjaru odn grijat poluproizvode. U planu je priprema i izrada i cijevi za trup, D-box-ova, ramenjača i možda još koja sitnica, pa bi koji savijet dobro došao.                        





(27. sloj stakla i roving.jpg)



(28. pojacanja od rovinga.jpg)



(29. stakleno zeliranje.jpg)



(30. prvi sloj karboba u pripremi.jpg)



(31. idess.jpg)



(32. koje osusevljenje.jpg)



(33. jos malo.jpg)



(34. nije lose.jpg)



Attachments
----------------
Attachments 27. sloj stakla i roving.jpg (100KB - 321 downloads)
Attachments 28. pojacanja od rovinga.jpg (77KB - 313 downloads)
Attachments 29. stakleno zeliranje.jpg (89KB - 338 downloads)
Attachments 30. prvi sloj karboba u pripremi.jpg (141KB - 305 downloads)
Attachments 31. idess.jpg (78KB - 329 downloads)
Attachments 32. koje osusevljenje.jpg (87KB - 308 downloads)
Attachments 33. jos malo.jpg (84KB - 309 downloads)
Attachments 34. nije lose.jpg (74KB - 358 downloads)

-----
nenad
Top of the page Bottom of the page
Igor
Posted 14/1/2013 15:31 (#26650 - in reply to #26627)
Subject: RE: nešto se radi



Expert

1000100100100252525
Location: Rijeka
Bravo Nenade,odlične fotke ,opis tijeka radova, i samokritički osvrt.
Top of the page Bottom of the page
belovic
Posted 15/1/2013 08:06 (#26656 - in reply to #26650)
Subject: Re: nešto se radi



Extreme Veteran

50025
Location: Međimurje
Jako lijepo i konstruktivno napisano... bravo Neno, lijepi proizvodi!
-----
Što je to EPOXY smola?

EPOXY smola je materija koja s vremenom zamjeni svu balzu na modelu.
Top of the page Bottom of the page
nenad
Posted 15/1/2013 09:02 (#26657 - in reply to #26627)
Subject: Re: nešto se radi



Extreme Veteran

500
Location: Varaždin
Hvala Igore i Ivica. Eto, trudim se da sve ispadne jako dobro. S obzirom da želim dotjerati skoro do savršenstva, malo to onda i potraje. Ali kada u konačnici vidim da je ispalo više nego dobro nije mi žao uloženog vremena, truda ...
Valjda će se javit neka dobra duša i podjelit iskustava što se tiće bržeg želiranja epoksija.
-----
nenad
Top of the page Bottom of the page

Jump to page : 1
Now viewing page 1 [15 messages per page]
Jump to forum :
Search this forum
Printer friendly version
E-mail a link to this thread

(Delete all cookies set by this site)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2024 PD9 Software