Povijest slobodnog leta u Hrvata
banjac
Posted 8/5/2007 14:14 (#783)
Subject: Povijest slobodnog leta u Hrvata


Veteran

100100
Najnormalnije je da ljudi u krizi srednjih godina započinju sa sjetnim sječanjima na dane koji su nepovratno prošli i koji se nikada neće ponoviti. Taj sindrom je uhvatio i moga Kuma. Ja sam davno prije znao da će se to dogoditi i meni kad tad i počeo sam skupljati sve i svašta vezano za zrakoplovno modelarstvo iz cijelog svijeta ali fokus mi je bio naravno Ljepa naša. Sanjao sam (i još uvijek sanjam) da ću jednog dana to objaviti (štampati) sve zajedno.
Kum je povukao mačka za rep pa ja od danas lagano krečem sa serviranjem povijesti na ovom forumu.

Početak = Prva poštanska marka na svijetu sa motivom zrakoplovnog modela izdala je HRVATSKA. Prikazan je naravno FF model jedrilice.

Scan orginala (nekorišete marke) iz moje zbirke attachiran.

Za info: do danas je u svijetu izdano 12 maraka sa motivima modela (kasnije ću vam prikazati sve). Ali Hrvati su na veoma kreativan način povezali modelarstvo i filateliju i ima tu još uradaka kada dođemo do prikaza 60 godina. Australija ima čak i novčanicu sa motivom FF modela (i to vam pokažem kasnije)



(FFmarka1.jpg)



Attachments
----------------
Attachments FFmarka1.jpg (80KB - 23 downloads)
Top of the page Bottom of the page
Site Sponsormy ad code here...
banjac
Posted 8/5/2007 14:33 (#784 - in reply to #783)
Subject: Povijest slobodnog leta u Hrvata


Veteran

100100
1950 godina - NULTO WC u slobodnom letu - kategorija A2 - to je bilo prvo natjecanje toga tipa pod okriljem FAI i milo je proglašeno kao probno - nakon njega do dan danas sve se odvija u kontinuitetu i 2009 će biti kod nas.

Za one koje neznaju - Prvi šampion je bio Hrvat - Karlovčanin - čovjek je započeo se baviti modelarstvom i zarazio se za sva vremena u Aeroklubu Karlovac
Njegovo ime je Stjepan Bernfest
Nacrt njegovog modela u privitku



(Mbernfest1950.jpg)



Attachments
----------------
Attachments Mbernfest1950.jpg (46KB - 37 downloads)
Top of the page Bottom of the page
banjac
Posted 9/5/2007 21:22 (#793 - in reply to #783)
Subject: RE: Povijest slobodnog leta u Hrvata


Veteran

100100
Malo o pravilima nultog WC 1950 u Švedskoj. Jedrilice su bile podjeljenje u tri klase A1,A2 i A3. A2 klasa je tada postala službena i njen naziv se održao do danas umjesto F1A. Tada je bilo pravilo da model mora imati trup presjeka min 0,34 dm2 i površinu 32-34 dm2. S vremenom presjek trupa je nestao iz pravilnika. Letila su se tri leta. Max. je bio 6 minuta, a dužina sajle 100m. Bernfest je bio svjetski prvak sa rezultatom 360+200+360. Godine 1954 pravilniik je promjenjen na dužinu sajle od 50m i max od 180 sek te je određeno da se leti 5 startova. WC 1957 u Češkoj i ponovno trijunf Hrvata. Slobodan Babić sa modelom naziva "S-14" postaje prvak svijeta sa rezultatom 180+180+180+180+180 ili ti pun. Interesantno je da od 1954 kada je pravilnik promjenjen nitko na WC nije napravio full rezultat do trijunfa Babića. Model "S-14" u privitku.



(SBabic1957.jpg)



Attachments
----------------
Attachments SBabic1957.jpg (41KB - 26 downloads)
Top of the page Bottom of the page
banjac
Posted 9/5/2007 21:48 (#802 - in reply to #783)
Subject: RE: Povijest slobodnog leta u Hrvata


Veteran

100100
Prije spomenuti Babić je bio "čudo od djeteta" što je dokazao 24.9.1958. kada se malo provozao do Rumunjske točnije Bukuresta i tamo na Prvenstvu Europe (petom po redu za penjače) osvojio TREĆE mjesto rezultatom 180+180+149+180+153 = 842. U privitku je nacrt modela (2,5 ccm diesel motor) kojim je Babić ostvario nešto što 99,9% free fligtera može samo sanjati. Nagradno pitanje za poznavaoce FF - tko je te 1958 na 5.Prvenstvu Europe u klasi penjača osvojio PRVO mjesto? Da se ne mučite - jedan dječak iz SSSR koji se zvao (i danas se odaziva na to ime) Evgenij Verbicki i kojemu je to bio prvi nastup van "majke Rusije" i koji još dan danas dere i pere u kategoriji penjača (e moj Cucla da ti žena ovo zna)



(SBabicpenjac.jpg)



Attachments
----------------
Attachments SBabicpenjac.jpg (71KB - 23 downloads)
Top of the page Bottom of the page
banjac
Posted 9/5/2007 22:04 (#810 - in reply to #783)
Subject: RE: Povijest slobodnog leta u Hrvata


Veteran

100100
Pedesetih godina Hrvati su još rasturali i doma i vani. Jedan od rasturača na domačem terenu je bio i Stevo Paulin iz Siska. On je na finalu Saveznog kupa u Ljubljani osvoji PRVO mjesto u A2 (koliko sa naučio o tome drugari su imali nekoliko kup tekmi po Hrvatskoj na osnovu kojih je napravljena repka Hrvatske = 4 člana repke i koja je tada bila boj na jednoj tekmi sa ostalim repkama republika). Stevo ih je opro u stilu. On = 180+180+180+180+180 = 900 nakon njega još jedan Hrvat - Dujmić Mladen (???????????) sa 886 itd. Stevina pila iz tog vremena u privitku.



(SPaulin.jpg)



Attachments
----------------
Attachments SPaulin.jpg (66KB - 23 downloads)
Top of the page Bottom of the page
banjac
Posted 11/5/2007 00:19 (#853 - in reply to #783)
Subject: RE: Povijest slobodnog leta u Hrvata


Veteran

100100
Krajem pedesetih godina u prvi plan modelarstva u Rvata dolazi Vili. Njegov prvi tron koji ima težinu dogodio se u Italiji gdje je na A2 tekmi pospremio sve face. Interesantno je da na toj tekmi je pobjedio sa modelom koji je pred neki dan na fotki postao Damir. U privitku je nacrt tog modela. Što napisati o Viliju????? Jedinstven, neponovljiv, izuzetan, gospodin, genijalac, idol, lider ......... Osobno sam ga upozano kao klinac osnovnoškolac kojeg su vukli u Otočac da trči za modelima i koji je stalno slušao o njemu i koji je tada skupio hrabrost da ga nešto pita (postavio sam mu pitanje kako radi elise za gumenjake) i od tada sam bio sa njim u stalnom kontaktu gotovo do posljednjeg dana njegovog života. Imam hrpe njegovih pisama sa skicama, formulama, opisima (nije onda bilo maila). Sve što znam o modelarstvu ili mi je on rekao ili mi je dao da pročitam. Ništa nikada nije zadržavao za sebe. Nikada nije pričao o sebi. Dolaskom u Zagreb skoro sam pao sa stolice kada sam na faksu otkrio da su mnogi udžbenici doslovno njegovih ruku djelo gdje je on izrađivao crteže i opremao knjige iz strojarstva koje su dan danas još uvijek zakon. Ja ga nazovem i pitam "Vili pa kaj ste i to radili" a on kratko"Aha". Odem na vježbe u labos i tamo me zarobi laborant da mu pomognem pospremiti "kreativni nered" i tamo vidim neke komade plastike i velim " E pa ovo je nešto za modele aviona" a laborant veli "Je mali tu ti je godinama dolazio Vili Kmoch i mi smo zajedno razvili alate i brizgali djelove za njegove modele" Ja nazovem Vilija a on meni opet - Aha. Tko se sječa, to su bile one glavčine za gumenjake koje je dilao VSJ. Nakon toga sam sa njim na nekim tekmama naučio da govori nekoliko jezika - talijanski, engleski, njemački, francuski, ruski, španjolski i češki su čule moje uši. Iako od navedenih znam samo i jedino dva, čovjek može čuti kada netko govori tečno i bes stanki tj. kada netko zna. Kada sam prvi puta nakon njegovog mandata otišao na CIAM nije bilo osobe koja mi nije prišla i rekla "A vi ste iz Hrvatske, a gdje je Vili, zašto on nije došao, jel dobro" Nezaboravne su seanse učenja kako se radi i kako se razvlači i vadi mikrofilm. Na te seanse je on bez problema dolazio u Karlovac gdje smo kod mene doma kemijali i onda sam sa njim odlazio u Zagreb. I to neću zaboravili - njegov FIAT i njegovu vožnju - obožavao je brzinu. Nekoliko tjedana pred njegovu smrt vidio sam ga jedini i posljednji puta kako plače. Vračao sam se iz Sarajeva i svratim kod njega u Goricu i pita on mene "Otkud?" "Iz Sarajeva" "Gdje si bio u Sarajevu?" "U Sarajevskoj pivovari" I gledam ja njega suze same krenule. "Vili, što je?". "E moj Neno. Moj otac je došao iz Češke u Sarajevo i bio je glavni pivar. Poginuo je u usred pivare. Pale su bačve piva na njega. Gazde pivovare su ostavile moju mamu i mene iz zasluge prema ocu da živimo u pivovari i tamo sam ti ja odrastao. Ajde molim te kada sljedeći puta ideš tamo povezi me da vidim još jednom prije nego što umrem" Nisam mu ispunio želju. Umro je prije mog sljedećeg puta u Sarajevo. I tada sam skužio da svih tih godina koje ga znam da je to bila jedina stvar koji je on tražio od mene za razliku od mene gdje sam sve godine ja tražio, pitao njega i sve sam dobio od njega. I na kraju - ogroman je broj "KAFA i CIGARA" koje smo potrošili u zajedničkom druženju.



(ViliA2.jpg)



Attachments
----------------
Attachments ViliA2.jpg (68KB - 35 downloads)
Top of the page Bottom of the page
banjac
Posted 11/5/2007 00:38 (#855 - in reply to #783)
Subject: RE: Povijest slobodnog leta u Hrvata


Veteran

100100
Šezdesete započinjemo sa Viljem i njegovim prikazom gumenjaka. Nekoliko JAKO važnih stavari u ovom članku. Domaći kolege gumići godina me pitaju "Neno kako pripremaš gumu da mu je.... mater nemaš niti jednog risa, guma ti ne puca, a i frčeš preko 400" Prijatelji dragi zavirite u članak i pročitajte metodu iz šesdesetih koji ja koristim godinama jer mi je ON tako rekao. Druga stvarčica - na početku članka vidite karikaturu Vilija - autor Rudi Stipković - ko se sječa to je ona faca koja je radila karikature SPORTAŠA. Kada je bila izložba njegovih karikatura u Zagrebu, bile su stotine fudbalera i ostalih loptaških kretena i DVA modelara - Vili i Tošo (imam i Tošinu karikaturu i vidjet ćete je kada dočemo do toga) Treća stvarčica - sa profilom ovog modela i geometrijom skaliranom na A1 ja napravio A1 i imam svjedoke (Lovac i Zobec) da SANJA nije htjela dolje. Toplo preporučam da ako još ima graditelja neka probaju Vilijev profil.



(ViliF1B.jpg)



(ViliF1Ba.gif)



(ViliF1Bb.jpg)



(KV.jpg)



Attachments
----------------
Attachments ViliF1B.jpg (78KB - 46 downloads)
Attachments ViliF1Ba.gif (51KB - 39 downloads)
Attachments ViliF1Bb.jpg (84KB - 35 downloads)
Attachments KV.jpg (94KB - 32 downloads)
Top of the page Bottom of the page