brushless u f5j-n?
Denis
Posted 10/12/2009 16:11 (#17120)
Subject: brushless u f5j-n?



Regular

252525
Location: Varaždin
ovo je samo iznošenje mišljenja...

pošto se dosta spominje želja/potreba uvođenja brushlesa u f5j kroz koju godinu, možda se to i provede....


najveći argument protiv uvođenja brushlesa je moguće veliko odstupanje u snazi motora....

najveće prednosti su sve ostalo počevši sa cijenom(kineski)....


neki dan sa razgovarao sa Diogenom oko toga, i mogućim vrstama limitacije.... tj. govorili smo o baterijama....


malo sam razmišljal o tom "problemu"

pošto elektro setup ima 3 komponente, motor(sa elisom), regler i baterije, bilo koja od te 3 komponente mogu biti limitirajući faktor

mislim da je najgori limitirajući faktor u toj priči motor, i ograničenje na motoru (dimenzija, snaga, model, elisa....)

malo bolji limitirajući faktor su baterije( njihov kapacitet, masa....) o tome sam razgovaral sa Diogenom

a po meni najbolji limitirajući faktor bi bio REGLER



dozvoljene su 2 lipo čelije, i recimo da je dozvoljen regler max. 10A (proizvođač nije bitan) imamo prilično jednostavno riješen problem.....

sad budu možda nekome išle sumnje, nisu svi regleri isti, na njima piše 10A kontinuirano, a mogu izdržati 12A na kratko.... dobro, istina, ali ako je konstantna struja reglera 10A, on ne može izdržati 20, jer bude izgorel za par sekundi....
znači dolazi se do jednostavnog riješenja kako eliminirati extremne razlike u setupu.....


moje mišljenje je ako se limitira regler, recimo 10A, snaga setupa ne može nikome prelaziti preko 100W na 2LIpo
s time da u tom slučaju motor(sa elisom) i baterije postaju nevažni faktor...
znači motor po želji, nije bitno kakav, 20g, 50g, 100g ili 200g, kupljeni, ili home-made, stvar je izbora
motor smije povuči kolko je regler limitiran inače regler izgori... s time da se mora uzeti u obzir oko 20% rezerve kolko imaju skoro svi regleri
također i baterija, po želji, dok god su 2 lipo čelije....




evo, to je neko moje razmišljanje o situaciji sa brushlesima u f5j
čak sam mišljenja, da bi se limitiranje reglera u brushless verziji bilo bolje od trenutnog limitiranja motora i elise


ajde sad me slobodno napadnete sa mišljenjem o ideji.....
Top of the page Bottom of the page
Site Sponsormy ad code here...
Diogen
Posted 10/12/2009 19:08 (#17121 - in reply to #17120)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Elite Veteran

5001001002525
Location: Gornji Grad-Medveščak
Denis, ovaj puta se nebum složil sa tobom..... regler kao komponenta za ujednačavanje mogućnosti setupa je loš izbor.
Ne zato jer su proizvođačke deklaracije o max struji lažne, nego zato jer ga se može lako pojačati, a da ne govorimo koliko bi bilo kurosawa reglera dok se ne uskladiš. Ja ne vjerujem u ono što piše da je osiguran, imali smo nekoliko čak i požara na brushless reglerima !

Ja stvari vidim ovako:

-možemo limitirati INPUT. U tom slućaju moguće je zadati max snagu koja se mjeri uređajem koji košta cca 30 baksi, primjer:
http://www.rctimer.com/index.php?app=goods&id=201
loša strana je da bi si svaki modelar trebal nabaviti ovako nešto
ili:
mjeriti težinu baterije: ako se uzme u obzir da su u datom momentu LiPO baterije tehnološki donekle ujednačene, težina baterije predstavlja energetski limit oko koje izgradiš ostali dio setupa i model.

-možemo limitirati OUTPUT, u tom slućaju može se mjeriti statički potisak na elisi, što je teško i u radioničkim uvjetima, a kamo li na livadi gdje može i puhati.
Druga varianta mjerenja OUTPUTA je mjerenje broja okretaja na elisi (to smo već i delali kod vas i Varaždinu), no i ovdje vidim problem: trebali bi odrediti dijametar i korak elise isti za sve (npr.. 6*3), a poseban problem za modelare je taj kaj bi onda svi trebali kupovati instrument da se usklade, opet 30 baksi:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=...

Prema gorenavedenom moj zaključak je da je najbolji limit - težina baterije !

Osim toga: takav limit imaju i u F1Q (elektropenjači)
Zakaj izmišljati toplu vodu , kada već postoji rješenje?

Nadam se da sam bio, jasan, ako treba, pojasnim.

Damir
-----
Naš hangarčić: http://web.vip.hr/385915861879.vip/Index.html
Top of the page Bottom of the page
mifi
Posted 10/12/2009 20:34 (#17123 - in reply to #17121)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Member

25
Location: VG

Ja se sa Digijem slazem (ako se mene kaj uopce pita . Negdje na RC Groups sam procital jedan tread nekog brazilca, koji se takmice u slicnoj kategoriji kao ova i koliko se sjecam, jedino ogranicenje je 2S baterija znaci njen napon. E sad ne znam da li i kapacitet? Ak nadjem bum postal link.

 

LP,

Mifi

Top of the page Bottom of the page
belovic
Posted 10/12/2009 20:52 (#17125 - in reply to #17120)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Extreme Veteran

50025
Location: Međimurje
Tko voli nek izvoli, mene tu nebudete vidjeli... komplicirano se mi vec cini citati prva 3 posta, a dok se tu jos ukljuci preostalih 30 forumasa, naravno svatko sa svojim prijedlogom, na dobrom smo putu nove hrvatske sapunice "Vila Modelari..." :l
-----
Što je to EPOXY smola?

EPOXY smola je materija koja s vremenom zamjeni svu balzu na modelu.
Top of the page Bottom of the page
Bombek
Posted 10/12/2009 20:57 (#17126 - in reply to #17123)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Veteran

1002525
Location: Zaprešić
Mislim da bi Denisova ideja sa ograničavanjem struje bila veoma zanimljiva umjesto da se koristi regler snage 10 A u strujni krug se ubaci jedan obićan osigurać od 10 A i sve si riješio. Cijena osiguraća zanemariva. Ako si neko doda jaćeg gasa na motor osigurać pregori stvar je riješena.
Ali dolazimo do drugog problema a to je ako osigurać pregori uslijed penjanja gubis kontrolu nad modelom i razbijaš. Ali to se isto da riješiti posebnim napajanjem na prijemnik.
Ali mislima da trebamo gurati nase motore dokle got mozemo.
-----
I kamen leti kad ga baciš.

F1A, F5J
Top of the page Bottom of the page
Bombek
Posted 10/12/2009 21:03 (#17128 - in reply to #17120)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Veteran

1002525
Location: Zaprešić
Beli slazem se s tobom ali jednog dana nebumo imali vise SPEEDA 4glave pa ćemo morati ugrađivati modernije motore. Kada dođe ta situacija imat ćemo riješen problem.
Ionako je forum mrtav pa da se nešto dešava.
-----
I kamen leti kad ga baciš.

F1A, F5J
Top of the page Bottom of the page
Diogen
Posted 10/12/2009 21:23 (#17129 - in reply to #17120)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Elite Veteran

5001001002525
Location: Gornji Grad-Medveščak
Bombek, P=U*I, ili ukratko, staviš veći napon uz istu struju snaga se povećava... nije isto 10A uz recimo 4 S (oko 150 W) ili uz 2 S (oko 70 do 75 W koliko je i sada kod nekih).
Opet ponavljam, ćemu topla voda kada su to riješili lukavo u F1Q.
Damir
-----
Naš hangarčić: http://web.vip.hr/385915861879.vip/Index.html
Top of the page Bottom of the page
Bombek
Posted 10/12/2009 22:43 (#17133 - in reply to #17129)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Veteran

1002525
Location: Zaprešić


Diogen, valjda je jasno da bi ostali na 2S.

Sa osiguraćem koji bi bili univezalni i nisu nikakav trošak niti težina na modelu ogranićiš svima istu struju i približno svima istu snagu.

Nije osigurać najbolje riješenje pomalo primitivno, svakako bi trebao testirati da nebi prijegorjevao uslijed paljenja motora.



Edited by Bombek 10/12/2009 22:50

-----
I kamen leti kad ga baciš.

F1A, F5J
Top of the page Bottom of the page
Denis
Posted 10/12/2009 23:08 (#17134 - in reply to #17120)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Regular

252525
Location: Varaždin
osigurač između motora i reglera, pa ak pregori, samo izgubiš motor
Top of the page Bottom of the page
Leki
Posted 11/12/2009 09:27 (#17137 - in reply to #17128)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Elite Veteran

50010010010025
Location: Zaprešić

Ja mislil da smo mi u FF najgori u raspravi

Dajte vi malo specificirajte postojeći pravilnik. Ak piše motor 6V onda je to 6V a ne 3-8V ili možda 4V? Ak se veli ne modificiran motor onda nema ni trimanja motora kaj ne... Kad bi se svi toga držali ziher bi se penjalo ujednačenije.

Rasprava o promjeni motora 2 godine nakon pokretanja kategorije nema smisla. Motora ima za kupit, nisu skupi i dok je tak ne vidim smisla raspravi o promjeni motora. Tko zna možda i ovih sprrd400 6V i ne bude za kupit u budućnosti, al to se neće desiti u 2 dana. Tko zna možda onda ne bude ni brushles motora, možda budemo penjali modele uz pomoć telekineze!

 


-----
Moja životna filozofija (by Vikac):
Napravio sam avion kojeg pustiš i on leti dok ne padne na zemlju!!!
Top of the page Bottom of the page
Diogen
Posted 11/12/2009 10:15 (#17138 - in reply to #17120)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Elite Veteran

5001001002525
Location: Gornji Grad-Medveščak
@ Leki: u ovoj temi samo gnojimo što-bi-bilo-kada-bi bilo... jednoga dana brushless, a tema u kojoj se raspravljalo o pravilniku je ova: http://www.aeromodelarstvo.net/Forum/forums/thread-view.asp?tid=167...

@ Bomba: rastalni osugurači mogu biti spori, brzi (fast fuse blow), ima i samoresetirajučih, možemo i o tome par desetaka postova

@ Denis: da li si kada vidio da se nekome odlemila jedna od 3 žice koje idu na brushless tokom rada motora? Vrlo nezgodno i čuje se.... motor počinje trzati lijevo-desno i pregrijavati se, ako ne reagiraš odmah... kurosawa!

S obzirom da ''moja ideja'' o limitu na težinu batke (koju sam ukrao iz F1Q) nije naišla na odobravanje elektro-jotičara, prisiljen sam na novi brain storming:
zašto ne ograničiti max. težinu modela?
-Staviš jači elektrqsetup, penješ ko' raketa, ali slabije planiraš i curiš li curiš
-staviš li lagani elektrosetup, slabije penješ, ali imaš bolje šanse za termičko letenje!

Nastavak u slijedećoj epizodi...

Damir
-----
Naš hangarčić: http://web.vip.hr/385915861879.vip/Index.html
Top of the page Bottom of the page
dlaka
Posted 11/12/2009 10:46 (#17139 - in reply to #17138)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Expert

20001001001002525
Location: Zaprešić

Iako ne spada ovdje, ali kako je riječ o motorima za F5J 400...

Prije par dana je Diogen napisao:

"Ispravak dva netočna navoda...... Speed 400 je vrlo jeftin i LAKO nabavljiv motorčić. Od svih motora na tržištu on najlakše i skoro svugdje nabavljiv. I uvijek je isti, jer ono što se kolokvijalno naziva Speed 400 je zapravo Mabuchi motor RS380xx gdje xx predstavlja podvrstu (4,8 6 i 7,2 V)"

Dakle svi su "isti" samo trgovci lijepe svoja imena. Tu su sada Mujo, Haso, Janez, Štef, Tonći, Jovan...  A ekipa kaže da je Mujo bolji od Hase, Tonći je definitino najlošiji i treba ga izbjegavat, Janez je bolji od Muje, a Štef je car, samo ga je malo teže dobavit...

A svi su "isti"

izbor imena je slučajan i nema nikakve sličnosti s stvarnim imenima



Edited by dlaka 11/12/2009 10:49

-----
rdjavom ku*cu i dlaka smeta
Top of the page Bottom of the page
Leki
Posted 11/12/2009 12:02 (#17141 - in reply to #17138)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Elite Veteran

50010010010025
Location: Zaprešić

Diogen - 11/12/2009 10:15 @ Leki: u ovoj temi samo gnojimo što-bi-bilo-kada-bi bilo... jednoga dana brushless, a tema u kojoj se raspravljalo o pravilniku je ova: http://www.aeromodelarstvo.net/Forum/forums/thread-view.asp?tid=167... @ Bomba: rastalni osugurači mogu biti spori, brzi (fast fuse blow), ima i samoresetirajučih, možemo i o tome par desetaka postova @ Denis: da li si kada vidio da se nekome odlemila jedna od 3 žice koje idu na brushless tokom rada motora? Vrlo nezgodno i čuje se.... motor počinje trzati lijevo-desno i pregrijavati se, ako ne reagiraš odmah... kurosawa! S obzirom da ''moja ideja'' o limitu na težinu batke (koju sam ukrao iz F1Q) nije naišla na odobravanje elektro-jotičara, prisiljen sam na novi brain storming: zašto ne ograničiti max. težinu modela? -Staviš jači elektrqsetup, penješ ko' raketa, ali slabije planiraš i curiš li curiš -staviš li lagani elektrosetup, slabije penješ, ali imaš bolje šanse za termičko letenje! Nastavak u slijedećoj epizodi... Damir

 

Kužim

Zanima me stav F5J ekipe o ovome:

Ak piše motor 6V onda je to 6V a ne 3-8V ili možda 4V race? Ak se veli ne modificiran motor onda nema ni trimanja motora kaj ne... Kad bi se svi toga držali ziher bi se penjalo ujednačenije.

Detaljnije:

1) Dal će se diskvalificirati natjecatelj koji ima motor koji nije striktno 6V

2) Dal će se diskvalificirati natjecatelj koji je trimao motor (zakretao ) ili kak bi to već nazvali.

Te su stvari kontra pravilnika, a ziher sam da se toga malo natjecatelja drži i tak su neki u dobroj prednosti.

3) Mislite li da bi bilo bolje i poštenije da se veli motor taj i taj i amen. Proizvođač, tip i točka.



Edited by Leki 11/12/2009 12:02

-----
Moja životna filozofija (by Vikac):
Napravio sam avion kojeg pustiš i on leti dok ne padne na zemlju!!!
Top of the page Bottom of the page
mifi
Posted 11/12/2009 21:22 (#17146 - in reply to #17120)
Subject: Re: brushless u f5j-n?



Member

25
Location: VG

Evo mene opet. Dakle pronasao sam thread na RC Groups gdje brazilci imaju disciplinu koja se zove "Vale Tudo (Anything Goes)" a koliko kuzim jedino ogranicenje je.... tezina baterije (bravo Digi) koja je max 100 gr. LINK: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=413189 ili brazilski sajt http://gustavo.exel.com.br/rc/fleet-timmaia/index.html . Na slikama se vidi da je unutra brushless motorcek. A i interesantan je sam thread. Procitajte.


LP, Mifi

PS Da ne bi bilo zabune, ja nista ne "guram" samo velim kak to drugi rjesavaju.

Top of the page Bottom of the page
Diogen
Posted 12/12/2009 13:15 (#17153 - in reply to #17120)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Elite Veteran

5001001002525
Location: Gornji Grad-Medveščak
Zahvaljujem na podršci... ako već neko dijeli moje mišljenje da pojasnim zašto je težina baterije po meni najbolji faktor za ujednačavanje sposobnosti F5 elektrojedrilica:
razvojem elektrokemijskih članaka, čitaj punjivih baterija, njihove sposobnosti su napredovale u smislu da smo za istu težinu batke dobivali sve veći kapacitet, a to se zove 'gustoća energije'= energy density. Tako je NiCD povećao kapacitet Pb accu-a, slijedili su NiMH, LiIO i podvarijanta LiPO koja je omiljena među modelarima. Svakako, to temeljno svojstvo gustoće energije razlikuje se deklarativno među proizvođačima, u biti niti jedan ne može odskakati bitno tehnološki od drugih, ili ako hoćete strućni izraz - standardna devijacija je malena. Obzirom na te male razlike, a istovremeno velike razlike pri brushless motorima, elisama, čak i reglerima, težina baterije kao homogenizirajući faktor je lako razumljiva. Baš kao i u F1Q.

I dosta važno: lako se izmjeri na tekmi i lako si svatko može izmjeriti i doma.

Ovo se zove: Kompliciran je put do jednostavnosti!

Prilažem sliku jednog članka kakve smo rado koristili ja i dečki, sa zaokruženim svojstvom težine članka i gustoće energije.

Damir



(baterija_svojstva.jpg)



Attachments
----------------
Attachments baterija_svojstva.jpg (55KB - 332 downloads)

-----
Naš hangarčić: http://web.vip.hr/385915861879.vip/Index.html
Top of the page Bottom of the page
Denis
Posted 12/12/2009 16:18 (#17154 - in reply to #17120)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Regular

252525
Location: Varaždin
ali......

zar ne postoje Lipo čelije različite kvalitete i različite struje pražnjenja....

znači onaj ko ima para bi recimo uzel polyquest koji može prazniti sa 50C, a onaj ko špara ili je početnik, pa si nemože priuštiti skupo, uzel bi neki jeftilen kineski za 5$ koji prazni sa max 20C recimo.....


oba 2 baterije recimo da su u dozvoljenoj masi, i oba dvije su recimo uzmimo primjer istog kapaciteta.....

znači dolazi do odstupanja 250% u mogučnosti korištenja struje pri penjanu.....


ja sam predložil regler ko ideju, tj. sviđa mi se kak je to Bombek zamislil.... limitiranje struje na bilo koji način

regler, uzmimo bilo kojeg proizvođača može izdržati 10A, o čemu ne ovisi cijena reglera, i odstupanja su mnogo manja.....

POD UVJETOM!!! da se naravno uzme u obzir poštenje svih takmičara, da ne misle rastavljat regler i dodavat ili mjenjat čipove.... jednostavna kontrola je provjera reglera, dal je orginal....

a to je trenutno i sad na tekmama..... uzima se u obzir da takmičari ne koriste 4,8V motor, nego 6V kolko je pravilnikom propisano......




onaj Bombekov prijedlog o osiguraču mi se dopada......

u principu, ako bi se "uveo" osigurač, moglo bi se mješati speed400 sa brushlesom....
jer 10A na 2Lipo čelije je max. 80W (uzevši u obzir da niko ne misli ići preko 9,5A radi rezerve.....



osigurač bi se moglo staviti na 1 žicu kod speed 400, i na samo 1 žicu na brushlesu...
na brushlesu, dok se prekine 1 žica, javlja se neugodan zvuk, motor ne radi kak spada, zaletava se, ali nema nikakve ostale štete..... u stvari gubiš motor, ako prelaziš 10A

postoje različiti osigurači, to je istina, ali.....
zato bi bilo najjednistavnije da organizator tekme osigura osigurače za sve takmičare.... tak da svi takmičari imaju iste uvjete kod pregaranja osigurača....
samo bi bilo potrebno "uvesti" iste konektore na jednoj žici između reglera i motora, a mislim da bi to bil najmanji trošak....... totalno zanemariv.....



ovo bi bilo zanimljivo isprobati sa sadašnjim pravilnikom, tj. isprobati na speed400 na jednoj tekmi možda.....
samo bi svaki takmičar trebal na 1 žicu staviti konektor, koji bi odgovaral osiguraču koji nabavlja organizator tekme....

jer čak i sad kolko god svi bili isti u setupovima, postoje velika odstupanja u penjanju, naravno to ovisi večinom o razlikama u masi modela(ja svojeg uvijek imam oko 400g) tak da nije ni za očekivati da postižemo svi jednake visine.....
ali s time bi se eliminirala razlika u potrošnji struje, koja može ići od 9-9,5A kolko je normalno sa sadašnjim pravilnikom, do nekih 14A kolko se može postići ako se petlja po motoru

u svakom slučaju po meni zanimljivo.....
Top of the page Bottom of the page
Diogen
Posted 12/12/2009 17:55 (#17155 - in reply to #17120)
Subject: RE: brushless u f5j-n?



Elite Veteran

5001001002525
Location: Gornji Grad-Medveščak
Ok, pals, vidim da je svako iznio svoje mišljenje i da je rasprava kvalitetna i argumentirana.
Ja sam se priklonio tom famoznom rješenju iz F1Q, po sitemu 'ćemu izmišljati, kada već postoji funkcionalno rješenje'.

Za recimo 1,2,3 ili n godina MK će možda raspravljati o uvođenju brushless-a, pa što ispadne. Vjerojatno će do tada biti i dostupna rješenja drugih koji tekmaju F5, pa će odluka biti lakša.

Damir
-----
Naš hangarčić: http://web.vip.hr/385915861879.vip/Index.html
Top of the page Bottom of the page